loading...

bisungasht

ما به موضوع جهانگردي مي پردازيم .... دور دنيا را سفر خواهيم كرد پس صبور باشيد

بازدید : 377
11 زمان : 1399:2

[img]https://bisungasht.com/items/items/93/tub/SHIRVANSHAHS%E2%80%99_PALACE_1_bisungasht_560.jpg[/img]

حين تلاش براي پيدا كردن مكان هاي ديدني در شهر باكو، يكي از مكان هايي كه شديدا جلب توجه مي‌كند كاخ شيروان شاه است. اين قصر به عنوان بخشي از تاريخچه كل آذربايجان محسوب شده و ساخت آن به قرن 15 ميلادي برمي‌گردد.

كاخ شيروان شاه حدود 500 سال قبل به دست پادشاه آن زمان كه در منطقه‌اي متشكل از بيشتر آذربايجان كنوني حكمراني مي‌كرد ساخته شد. زمان ساخت اين بنا به طور دقيق‌تر به سال 1538 برمي‌گردد.

در آن زمان، شيروان نام پايتخت منطقه تحت سلطه اين پادشاه بود. بعد از اين كه در دومين پايتخت اين منطقه يعني شاماخا زلزله هاي متعددي رخ داد، در نهايت پايتخت به باكو منتقل شد و تا امروز نيز همين شهر باقي مانده است. از سال 1964، كاخ شيروان شاه توسط دولت حفظ و تبديل به يك موزه شده است كه افراد زيادي از آن بازديد مي‌كنند.

باكو به عنوان يك شهر مدرن شناخته مي‌شود. به عنوان نمونه با نگاه كردن به مجموعه فرهنگي حيدر عليف در اين شهر كه سال ها است برنده بهترين جايزه ها در زمينه برترين معماري‌ ها مي‌شود، به مدرن بودن آن بيشتر پي مي‌بريد. همين موضوع باعث شده قرار گرفتن يك قصر متعلق به قرن پانزده در دل آن بسيار جذاب به نظر برسد. كاخ شيروان شاه با معماري قديمي و رستوران‌ ها و مغازه‌ هاي سنتي‌ خود، اكنون نمايانگر تاريخ قديمي آذربايجان است.

خوشبختانه ورود به اين بخش از باكو كه اصطلاحا با نام شهر قديمي يا ايچري شناخته مي شود رايگان است و همه مي‌توانند به تعداد مرتبه دلخواه در روزهاي مختلف به آن وارد شوند، اما بازديد از دو بناي تاريخي ديگر آن يعني برج دختر و خود كاخ شيروان شاه نيازمند تهيه كردن بليط است. يكي از مزاياي بازديد از اين قصر، امكان سر زدن به مقبره سيد يحيي باكويي به عنوان يكي از متفكران بزرگ آذربايجان است، چرا كه وي را در كاخ شيروان شاه تدفين كرده‌اند.

اگر بلافاصله بعد از بازديد مجموعه فرهنگي حيد عليف با آن همه شكوه و طراحي مدرنش به كاخ شيروان شاه مراجعه كنيد، مبهوت گستردگي مكان هاي ديدني در شهر باكوخواهيد شد كه چنين تنوعي از مكان هاي ديدني در آن وجود دارد. پيشنهاد مي‌كنيم در صورت سفر به باكو، بازديد از اين كاخ را به هيچ عنوان از دست ندهيد.

گذري به درون قصر شيروان شاه

قصر شيروان شاه به شكلي پيچيده ساخته نشده است. هر زمان كه نياز بوده، ساختماني به اين قصر اضافه مي‌شده است. اين مجموعه از يك قصر بزرگ، دو مسجد، مقبره پادشاه خليل الله به همراه مادر و فرزندانش، يك حمام، گيت ورودي و همچنين مقبره فيلسوف بزرگ آذربايجاني يعني سيد يحتي باكويي تشكيل شده است.

تعدد اتاق هاي قصر شيروان شاه

خود قصر شيروان شاه در اصل يك ساختمان دو طبقه است كه مدت‌ها قبل 52 اتاق روي هم رفته داشته است. اما در حال حاضر تعداد كمي از اين اتاق‌ها باقي مانده‌اند. بمباران هاي فراوان در طول تاريخ دليل نابودي اين همه اتاق هاي قصر شيروان شاه محسوب مي‌شوند. طبقه دوم توسط پادشاه و خانواده‌اش مورد استفاده قرار مي‌گرفته و طبقه اول در اختيار خدمت ‌گزاران بوده است.

تمامي اتاق هاي قصر شيروان شاه با باقي مانده هاي باستاني و اطلاعات تاريخي كه بر روي تخته هايي مخصوص نوشته شده‌اند غني شده است. به لطف ايجاد يك اپليكيشن موبايل توسط برنامه نويسان حتي مي‌توان حين گشت و گذار درون قصر به موسيقي هايي مربوط به قرون وسطي گوش داد. با اين حال بايد براي گوش دادن به ساير موسيقي ها، حتما موسيقي شماره يك را تا انتها گوش كنيد. .... . . تور دبي ، تور باكو ، تور استانبول ، تور تفليس ، تور لحظه آخري دبي ، تور لحظه آخري باكو ، تور لحظه آخري استانبول ، تور لحظه آخري تفليس ، تور ارزان دبي ، تور ارزان باكو ، تور ارزان استانبول ، تور ارزان تفليس سفر به باكو در حملات امپراتوري عثماني و روسيه به شهر باكو، بيشتر گنجينه هاي قصر شيروان شاه به غارت رفته است. به همين دليل بيشتر يادگاري ها و آثار باستاني به جا مانده در قصر شيروان شاه به قرن 18 الي 20 ميلادي برمي‌گردند. با اين حال تعداد قابل توجهي از دكورهاي اتاق تخت پادشاهي همچنان وجود دارند كه بر اساس آن‌ها مي‌توان متوجه شد اتاق مخصوص پادشاه در سال ها قبل چگونه بوده است. در اتاق مخصوص تخت پادشاه هنوز فرش ها، كاشي هاي ديواري بازسازي شده و لعابدار و حتي يك تخته بازي ديده مي‌شوند.

جاي خوشحالي است كه اين گنجينه هاي ارزشمند طي چندين حمله به شهر باكو و قصر شيروان شاه سالم باقي مانده‌اند. قصر شيروان شاه به 500 سال قبل برمي‌گردد، با اين حال دولت آذربايجان با رسيدگي هاي كافي آن را سالم و سر حال نگه داشته است و هميشه از بازديد آن لذت خواهيد برد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 24

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 249
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 35
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 25
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 170
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 2966
  • بازدید کلی : 83104
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی