loading...

bisungasht

ما به موضوع جهانگردي مي پردازيم .... دور دنيا را سفر خواهيم كرد پس صبور باشيد

بازدید : 307
11 زمان : 1399:2

[img]https://bisungasht.com/items/items/1720/tub/Wat_Arun_Ratchawararam_Bangkok_1_bisungasht_560.jpg[/img]

معبد وات آرون بانكوك (Wat Arun Ratchawararam Bangkok) از جمله خاص‌ترين و ديدني‌ترين مكان‌هاي شهر بانكوك و روي هم رفته كشور تايلند تلقي مي‌شود. دسترسي به وات آرون با توجه به قرارگيري آن در دل بانكوك راحت است.

هر شهري را با نمادهايي خاص مي‌شناسند. به عنوان نمونه استانبول، مهم‌ترين شهر تركيه براي توريست‌ها، مملو از مساجد و كليساهاي گوناگون است، اما در بانكوك تعداد زيادي معبد پيدا خواهيد كرد. معبد وات آرون بانكوك در مركز شهر و كناره رود فرايا چائو واقع شده است، به همين دليل هيچ گردشگري رفتن به آن را در يك تور بانكوك از دست نمي‌دهد. معماري عجيب، خاص و چشم‌نواز معبد وات آرون بانكوك سبب مي‌شود در ميانه شهر به زيبايي بدرخشد.

بنايي رويايي به نام معبد وات آرون بانكوك

براي رويايي‌تر شدن سفر، بهتر است نحوه دسترسي به معبد وات آرون بانكوك را طوري انتخاب كنيد كه مجبور به رد شدن از روي رود كنار آن باشيد! نيازي نيست براي رفتن به اين معبد برنامه‌ريزي خاص داشته باشيد، چرا كه به خاطر محل قرارگيريش در شهر، دسترسي از ديگر نقاط به آن و همچنين رسيدن به ديگر قسمت‌هاي شهر از معبد وات آرون به سادگي هر چه تمام‌تر امكان‌پذير است. به عنوان نمونه‌اي از مكان‌هاي ديدني مهم شهر در نزديكي آن بايد به كاخ بزرگ بانكوك و وات فو اشاره كرد.

از جمله دلايل زيبايي وصف نشدني معبد وات آرون مجاورت آن با رود فرايا چائو است. بعد از رسيدن به محل قرارگيري معبد، با سازه‌اي مخروطي شكل و عظيم رو به رو خواهيد شد كه به وسيله چهار سازه كوچك‌تر از خود احاطه شده است. تايلندي‌ها عقيده دارند معابد، از كشور محافظت مي‌كنند، به همين دليل احترام خاصي براي اين مكان‌ها قائل بوده و به طور دائم در آن‌ها رفت و آمد مي‌كنند. بد نيست بدانيد ساخت معبد وات آرون بانكوك به پيش از سلسله چاكري، امپراطوري كنوني حكم‌فرما بر تايلند، برمي‌گردد، به همين دليل قدمت تقريبا بالايي دارد.

مروري بر تاريخچه معبد وات آرون بانكوك

در زمان امپراطوري سلسله آيوتا، در مكاني كه معبد وات آرون كنوني قرار دارد، معبدي بي‌نام و نشان قرار داشت. رفته رفته اطراف اين بنا روستايي به نام بنگ ماكوك شكل گرفت و در ادامه آن شاهد انتخاب اسم وات ماكوك براي معبد بوديم. در زماني كه قدرت بين سال‌هاي 1351 تا 1767 در دستان امپراطوري آيوتايا قرار داشت، ترافيك كشتي‌هاي عبوري از رود فرايا چائو بسيار بالا بود. در آن هنگام، به خاطر وفور نعمت در اسكله منطقه تونبوري، دريانوردان براي استراحت با كشتي‌هاي خود در آنجا پهلو مي‌گرفتند. آن‌ها در اين هنگام به معبدي كه پيشتر به جاي معبد وات آرون بانكوك كنوني قرار داشت اداي احترام مي‌كردند.

در سال 1767 شاه تكسين به پادشاهي آيوتا بعد از حدود 400 سال فرمانروايي پايان داد. وي در ادامه پايتختش را در نزديكي معبد وات آرون كنوني تاسيس و نام معبد را به وات چنگ به معني سپيده دم تغيير داد. انتخاب آن به عنوان معبد سلطنتي شهر سبب شد بيش از پيش به اهميتش افزوده شود. گفته مي‌شود زماني كه ناوگان دريايي پادشاه در زمان غروب آخر جنگ به منطقه رسيد، به آن اداي احترام كرد و دستور داد با اين مكان با احترام برخورد كنند. جالب است بدانيد تنديس بوداي زمردين كه اكنون در معبد زمرد قرار دارد، از سال 1767 به خاطر اهميت معبد وات آرون بانكوك به آن منتقل شد و تا سال 1785 نيز در همانجا باقي ماند.

بر اساس اسناد تاريخي، اگرچه شاه تكسين براي معبد احترام بالايي قائل بود و آن را به عنوان معبد سلطنتي سلسله تنبوري معرفي كرد، اما رفتار مناسبي با كاهنان نداشت و در خلوت‌هاي خود، آن‌ها را از معبد وات آرون بانكوك بيرون مي‌كرد. بد نيست بدانيد سلسله تنبوري فقط 15 سال با شاه تكسين عمر كرد و به دست راماي اول، نخستين پادشاه سلسله چاكري، نابود شد.

تاريخچه معبد وات آرون بعد از سلسله چاكري

شاه راماي اول دست به تغييرات زيادي در منطقه تحت سلطه خود زد و معبد وات آرون بانكوك نيز از دست اين تغييرات در امان نماند. به عنوان نمونه وي دستور داد كاخ بزرگي كه در غرب به دستور شاه تكسين ساخته شده بود، به شرق رودخانه منتقل شود. در اين زمان معبد ديگر از كاخ اصلي دور شده بود، به همين دليل اعتبار سلطنتي خود را نيز از دست داد. درست در همين زمان نيز تنديس زمردين بودا از معبد وات آرون خارج و به معبد زمرد بودا (وات پرا كائو) بانكوك منتقل شد تا با زدن تير خلاصي، ارزش و اعتبار بالاي آن به طور ناگهان سقوط كند.

تا پيش از روي كار آمدن پادشاه راماي دوم در سال 1809، با وجود رفت و آمد مردم محلي به معبد، از ميزان محبوبيت آن به شدت كاسته شده بود. فرمانرواي جديد بعد از به دست گرفتن قدرت دستور مرمت‌سازي معبد وات آرون را داد. افزايش ارتفاع بناي اصلي تا 70 متر در همين زمان اتفاق افتاد.............. تور دبي ، تور باكو ، تور استانبول ، تور تفليس ، تور لحظه آخري دبي ، تور لحظه آخري باكو ، تور لحظه آخري استانبول ، تور لحظه آخري تفليس ، تور ارزان دبي ، تور ارزان باكو ، تور ارزان استانبول ، تور ارزان تفليس توجه به معبد وات آرون در زمان امپراطوري شاه راماي سوم باز هم افزايش يافت، به طوري كه بعد از ايجاد يك سري ساخت و ساز و افزايش ارتفاع بناي اصلي به 77 متر، معبد تبديل به بلندترين سازه شهر بانكوك شد. دوران بي‌توجهي به معبد وات آرون بانكوك ديگر به پايان رسيده بود و پادشاهان بعدي نيز هر كدام به نوبه خود به مرمت آن مي‌پرداختند. يكي از اساسي‌ترين و جديدترين مرمت‌هاي صورت گرفته روي معبد وات آرون را بايد مربوط به سال 2013 دانست. گفتني است هزينه ورودي معبد 100 بات تايلندي است.

[img]https://bisungasht.com/items/items/1720/tub/Wat_Arun_Ratchawararam_Bangkok_111_bisungasht_560.jpg[/img]

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 24

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 249
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 84
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 98
  • بازدید ماه : 1210
  • بازدید سال : 2894
  • بازدید کلی : 83032
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی